Desember 2017
«Viiddis» (uendelig eller utbredt) «Sápmi» (Sameland) refererer til et
landområde, en geografisk utstrekning, som omfatter Russland, Finland,
Sverige og Norge. I denne konteksten legges spørsmålet om hvem som var der først til side. For kunstneren er det irrelevant. Sporene er der, i landskapet, naturen, i kulturlandskapet. Ikke alle ser. Heller ikke kunstneren reflekterte over at landskapet som han har ferdes i, helt fra barnsbein av, bar preg av det. Engerdal og Rendalen, for eksempel, var for ham en del av hjemfylket hans, Hedmark.
I kjølvannet av aksjonene mot utbygginga av Alta-Kautokeino-vassdraget på
70-80-tallet, skjedde en bevisstgjøring, først blant samene sjøl, og smått
om senn nådde den noen andre. Som kunstneren skriver i invitasjonen:
For kunstneren er ikke utstillingen noe politisk manifest. Han benytter
anledningen til å se tilbake på sin kunstneriske produksjon, i nytt
perspektiv. Han har fått oversettelseshjelp av forfatteren Rauni Magga
Lukkari og billedkunstneren Hans Ragnar Mathisen. Ved å gi bildene
samiske og nordiske stedsnavn, opptrer de med en annen klangbunn. De
gis nye assosiasjoner og blikk. Bildene blir i møte med dette perspektivet
iscenesatt på ny.
Kunstneren, nå i sitt syttiende år, har etter 20 år i Nord – Norge, vendt
tilbake til hjemfylket. Han benytter anledningen til å samle sentrale bilder
gjennom et langt virke, i et format som ikke er stilt ut samlet før.
Mette Brantzeg |
Foto: Olav Øygard |